TY - JOUR ID - 113177 TI - شبیه سازی توزیع جریان زیربحرانی و نوسانات سطح آب در تقاطع چهار شاخه کانال روباز با FLOW 3D JO - نشریه آبیاری و زهکشی ایران JA - IDJ LA - fa SN - 2008-7942 AU - طالبی, زینب AU - اژدری, خلیل AU - حسینی, حسین AD - گروه آب و خاک، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران AD - گروه آب و خاک، دانشکده کشاورزی،دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران AD - استادیار گروه آب و خاک، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی شاهرود Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 14 IS - 3 SP - 1018 EP - 1031 KW - پارامترهای هندسی و هیدرولیکی KW - تقاطع چهار شاخه 90 درجه KW - توزیع جریان KW - نوسانات سطح آب KW - نرم افزار FLOW 3D DO - N2 - دراین تحقیق مشخصات جریان در تقاطع کانال چهار شاخه بازاویه 90 درجه با دو ورودی و خروجی با استفاده از نرم‌افزارFLOW 3D شبیه‌سازی‌شده است. تأثیر پارامترهای نسبت دبی ورودی فرعی به ورودی اصلی، عدد فرود کانال ورودی اصلی، ارتفاع سرریزها بر روی نسبت دبی خروجی کانال اصلی به ورودی اصلی و پروفیل طولی سطح آب در محل تقاطع مورد بررسی قرار گرفته و نتایج حاصل از شبیه‌سازی با نتایج آزمایشگاهی مقایسه شدند. مقایسه‌ی نتایج نشان داد مدل عددی قابلیت خوبی در شبیه‌سازی دبی جریان در کانال خروجی اصلی و فرعی دارد، به‌طوری‌که RMSE و NRMSE در کانال اصلی خروجی به ترتیب 00047/0 متر مکعب بر ثانیه و 357/3% و در کانال فرعی خروجی 000483/0 متر مکعب بر ثانیه و 834/4% بود. در یک نسبت دبی ثابت، هرچه ارتفاع سرریز خروجی کمتر باشد عدد فروددر کانال ورودی بیشتر است. همچنین مقایسه‌ی نتایج آزمایشگاهی و عددی برای پروفیل‌های سطح آب تطابق خوبی باهم نشان داد. برای یک ارتفاع سرریز ثابت با رسیدن جریان به محل تقاطع، پروفیل سطح آب در این محل کاهش یافته و با گذر از محل تقاطع و ورود جریان به داخل کانال خروجی اصلی، پروفیل جریان روند افزایشی داشت، به‌طوری که RMSE و NRMSE برای پروفیل سطح آب در کانال اصلی به ترتیب 036884/0 متر و 75/15% و در کانال فرعی به ترتیب 04891/0 متر و 996/1% بود. همچنین با افزایش نسبت دبی ورودی، نوسانات سطح آب در محل تقاطع افزایش یافت، در حالی‌که با افزایش ارتفاع سرریزها، نوسانات سطح آب در محل تقاطع کاهش یافت. UR - https://idj.iaid.ir/article_113177.html L1 - https://idj.iaid.ir/article_113177_7aeac7ae3303cf820eb4d0fea529b141.pdf ER -