باز اندیشی طراحی بخش های مختلف سامانه سرریز بر اساس تحلیل ریسک چند سطحی (مطالعه موردی سد قزل داش)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عمران ، دانشکده مهندسی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد ، ایران

2 مهندسی عمران، دانشگاه ازاد مشهد

3 مهندسی عمران- دانشگاه آزاد - مشهد

چکیده

چکیده



در این پژوهش، با توجه به موضوع بازاندیشی طراحی بخش های مختلف سامانه سرریز آزاد بر اساس روش ریسک چند سطحی در اجرای پروژه سرریز سد قزل داش، جامعه آماری پژوهش، علاوه بر نظرات کلیه مدیران و دست اندرکاران سد قزل داش، شامل دیدگاه های کارشناسان خبره در رابطه با موضوع پژوهش نیز بوده است. در این بخش به بررسی دیدگاه های کارشناسی شده در رابطه با موضوع روش ریسک چند سطحی هریک از فرایند‌ها و بخش‌های اجرایی در حوزه پشتیبانی و رفع ریسک های ایمنی سد قزل داش پرداخته شده است. بررسی دیدگاه های کارشناسان نشان داده است که کاهش مخاطرات ایمنی و ریسک های سد قزل داش بصورت زمانی و ریالی در مراحل اجرا در حوزه پشتیبانی و رفع ریسک های ایمنی سد قزل داش می‌تواند تا حدود زیادی، هم ، زمان انجام کار را و هم، مخاطرات ایمنی و ریسک های پیش بینی شده سد قزل داش را کاهش دهد. بررسی نشان داده که ریسک اشکال در سازه کنترل دارای بیشترین ریسک بوده(47/167 مرتبه) و بازاندیشی در این بخش دارای بالاترین درجه اهمیت است. بررسی نشان داده است که ریسک پدیده کاویتاسیون(37/668 مرتبه) پس از ریسک اشکال در سازه کنترل، دارای بیشترین ریسک بوده و بازاندیشی در این بخش دارای بالاترین درجه اهمیت است. بررسی نشان داده که ریسک عدم تعادل در کانال تخلیه(30/666 مرتبه) نسبت به ظرفیت موجود پس از ریسک اشکال در سازه کنترل و ریسک پدیده کاویتاسیون دارای بیشترین ریسک بوده و بازاندیشی در این بخش دارای بالاترین درجه اهمیت است.



کلمات کلیدی : کاویتاسیون، سازه کنترل، کانال تخلیه، سامانه سرریز آزاد، تحلیل ریسک چند سطحی

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Rethinking the design of different parts of the free overflow system based on multi-level risk analysis (Case Study Ghezel dash)

نویسندگان [English]

  • ُSaeed Eghbalizadeh 1
  • Abbas Ali Ghezelsofloo 2
  • Javad Alamatian 3
1 Civil ,Engineering University , Islamic Azad University , Mashhad , Iran
2 Associated Professor, Department of Civil Engineering, Islamic Azad University of Mashhad
3 Associated Professor, Department of Civil Engineering, Islamic Azad University of Mashhad
چکیده [English]

Abstract



In this research, considering the issue of rethinking the design of different parts of the open overflow system based on the multi-level risk method in the implementation of the Qezal Dash overflow project, the statistical community of the research, in addition to the opinions of all managers and stakeholders of the Qezal Dash dam, including the opinions of experts He has also been an expert in the subject of research.

In this section, expert opinions regarding the issue of multi-level risk method of each of the processes and executive departments in the field of support and elimination of safety risks of Qezal Dash Dam have been investigated. Examining the opinions of experts has shown that reducing the safety risks and risks of Qezal Dash dam in terms of time and money in the implementation stages in the field of support and elimination of safety risks of Qezal Dash Dam can greatly reduce both the time of doing the work and the risks. to reduce the safety and anticipated risks of Qezel Dash Dam.

The investigation showed that the risk of errors in the control structure has the highest risk (47.167 times) and rethinking in this part has the highest degree of importance. The investigation has shown that the risk of cavitation phenomenon (37.668 times) has the highest risk after the risk of defects in the control structure, and rethinking in this section has the highest degree of importance. The investigation showed that the risk of imbalance in the discharge channel (30.666 times) compared to the existing capacity after the risk of defects in the control structure and the risk of cavitation phenomenon has the highest risk and rethinking in this part has the highest degree of importance.



Keywords :Cavitation, Control Structure, Discharge Channel, FreeOverflow System, Multi-Level Risk Analysis.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords : Cavitation
  • Control Structure
  • Discharge Channel
  • Free Overflow System
  • Multi-Level Risk Analysis
عبدالله کوخی، ر. جعفری نیا، ر. و فولادی پناه، م. 1397. صحت‌سنجی پارامترهای شاخص جریان روی سرریز با استفاده از نتایج مدل المان محدود ANSYS CFX (مطالعه موردی: سرریز سد آزاد، سنندج). فصلنامه علوم و مهندسی آب. 8(20): 43-57.
Lucas, J., Hager, W.H. and Boes, R.M. 2013. Deflector effect on chute flow. Journal of Hydraulic Engineering. 139(4): 444-449.
Frizell, K.W., Renna, F.M. and Matos, J. 2013. Cavitation potential of flow on stepped spillways. Journal of Hydraulic Engineering. 139(6): 630-636.
Pfister, M., Lucas, J. and Hager, W.H. 2011. Chute aerators: preaerated approach flow. Journal of Hydraulic Engineering. 137(11): 1452-1461.
Novak, P., Moffat, A. I. B., Nalluri, C. and Narayanan, R. 2017. Hydraulic Structures, Springer, Berlin, Germany, 4th edition.
Borowski, P.F. 2020. New technologies and innovative solutions in the development strategies of energy enterprises. HighTech and innovation Journal. 1(2): 39-58.
Lee, K.H. 2019. Simulation of dam-breach outflow hydrographs using water level variations. Water Resources Management. 33(11): 3781-3797.
Eghlidi, E., Barani, G.A. and Qaderi, K. 2020. Laboratory investigation of stilling basin slope effect on bed scour at downstream of stepped spillway: physical modeling of javeh RCC dam. Water Resources Management. 34: 87-100.
Gaagai, A., Aouissi, H.A., Krauklis, A.E., Burlakovs, J., Athamena, A., Zekker, I., Boudoukha, A., Benaabidate, L. and Chenchouni, H. 2022. Modeling and risk analysis of dam-break flooding in a semi-arid Montane watershed: a case study of the Yabous Dam, Northeastern Algeria. Water. 14(5): 767.
Menéndez-Pidal, I., Martín, J.A.H., Alonso-Muñoyerro, J.M. and Sanz, E. 2020. Real-Time Data and Flood Forecasting in Tagus Basin.
Aouissi, H.A., Petri¸sor, A.I., Ababsa, M., Bo¸stenaru-Dan, M., Tourki, M. and Bouslama, Z. 2021. Influence of Land Use on Avian Diversity in North African Urban Environments, 10, 434.
Bastos, R.F., Lippi, D.L., Gaspar, A.L.B., Yogui, G.T., Frédou, T., Garcia, A.M. and Ferreira, B.P. 2022. Ontogeny drives allochthonous trophic support of snappers: Seascape connectivity along the mangrove-seagrass-coral reef continuum of a tropical marine protected area. Estuar. Coast. 264, 107591.
Bencedira, S., Bechiri, O. 2021. Degradation of fuchsine acid using the HP2W15Mo3Co2.5O62, 20H2O/H2O2 system: Effect of organic and inorganic additives. Euro-Mediterranean Journal for Environmental Integration. 6: 1-13.
AYDIN, M.C. and Ulu, A.E. 2018. Effects of different shaped baffle blocks on the energy dissipation and the downstream scour of a regulator. Bitlis Eren University Journal of Science and Technology. 8(2): 69-74.
Yang, J., Teng, P. and Zhang, H. 2019. Experiments and CFD modeling of high-velocity two-phase flows in a large chute aerator facility. Engineering Applications of Computational Fluid Mechanics. 13(1): 48-66.
Sylvain, G. and Claire-Eleuthèriane, G. 2021. Overcoming the obstacle of time-dependent model output for statistical analysis by nonlinear methods. HighTech and Innovation Journal. 2(1): 1-8.
Khalifehei, K., Azizyan, G., Shafai-Bajestan, M. and Chau, K.W. 2020. Experimental modeling and evaluation sediment scouring in riverbeds around downstream in flip buckets. International Journal of Engineering. 33(10): 1904-1916.
Khalifehei, K., Azizyan, G., Shafai-Bajestan, M. and Chau, K.W. 2020. Experimental modeling and evaluation sediment scouring in riverbeds around downstream in flip buckets. International Journal of Engineering. 33(10): 1904-1916.
Karalar, M. and Çavuşli, M. 2020. Seismic effects of epicenter distance of earthquake on 3D damage performance of CG dams. Earthquakes and Structures. 18(2): p.201.
Vayghan, V.H., Mohammadi, M. and Ranjbar, A. 2019. Experimental study of the rooster tail jump and end sill in horseshoe spillways. Civil Engineering Journal. 5(4): 871-880.
Xue, H., Diao, M., Ma, Q. and Sun, H. 2018. Hydraulic characteristics and reduction measure for rooster tails behind spillway piers. Arabian Journal for Science and Engineering. 43: 5597-5604.